Vorige maand maakte ik op deze plek gewag van mijn (mislukte) pogingen online kaartjes te bestellen voor het aanstaande concert van de Dave Matthews Band. Die klucht kreeg deze week een vervolg.
Mijn nieuwe doelwit waren de Pet Shop Boys (ja, ik heb een eclectische muzieksmaak), die 22 juni optreden in de HMH. Wijs geworden door mijn eerdere ervaring benaderde ik eerst platenmaatschappij EMI met de vraag of ik mijn kaartjes via hen kon kopen. Toen dat niet mogelijk bleek, moest ik dus toch mijn heil zoeken bij Live Nation. Ik probeerde het eerst telefonisch, omdat dat vorige keer uiteindelijk het gewenste resultaat gaf. Nog voordat ik mijn klantgegevens aan de telefonist kon doorgeven, moest hij me onderbreken. “Ik weet dat er nog kaartjes voor dat concert zijn, maar gek genoeg zie ik het niet in mijn systeem staan. Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder aan de hand gehad. Ik kan u dus niet telefonisch helpen en moet u naar livenation.nl verwijzen.”
Het livenation.nl dat mij vorige maand tot razernij dreef, that is…
Daar aangekomen bleken mijn vorige keer aangemaakte inloggegevens niet meer bekend en moest ik de hele procedure nogmaals doorlopen. Eenmaal aangemeld selecteerde ik het concert van mijn keuze en zag dat ik uit twee prijscategorieën kon kiezen. Ik koos de duurste stoelen, maar moest constateren dat ik dan maar één kaartje kon bestellen. Ik onderschrijf het belang om secondary ticketing tegen te gaan, maar ik mag toch wel samen met mijn vrouw een concert bezoeken? En geloof me, ook homo’s vinden het gezelliger om met zijn tweeën naar een concert te gaan.
Noodgedwongen heb ik dus maar minder interessante plaatsen aangeklikt. En dán moet je je, voordat je kunt afrekenen, nog aanmelden bij Eventim. Niet alleen herkende het systeem andermaal mijn vorige maand aangemaakte inloggegevens niet, ik bleek ook niet in staat een nieuw account aan te maken. Er was immers al iemand met mijn naam bij Eventim bekend (klopt, dat ben ik zelf!). Blijkbaar wil die club mijn geld niet hebben. Uiteindelijk heeft een collega een account aangemaakt en kaartjes voor me besteld. Hij staat nu tot zijn schande bij Live Nation bekend als Pet Shop Boys-fan…
Lang verhaal kort: de fik in die site!
Als je nu in het vervolg eerst eens de beschikbare informatie leest?
Van http://www.eventim.nl:
“Waarom kan ik niet meer dan één kaart bestellen?
Als u niet meer dan één kaart kunt bestellen, betekent dit dat er niet meer naast elkaar gelegen zitplaatsen gereserveerd kunnen worden.
Indien u meer dan één kaart nodig hebt, kunt u controleren of er eventueel in een andere prijscategorie nog naast elkaar gelegen zitplaatsen beschikbaar zijn.”
Misschien in het vervolg de plattegrond gebruiken?
@Mark: een site die een dienst verleent, moet intuïtief werken. Dus als er een probleem of obstakel opdoemt, moet direct duidelijk zijn wát het probleem is en – belangrijker nog – hoe dit op te lossen is. Dat geldt al helemaal als die site de énige instantie is die de dienst aanbiedt (postkantoren verkopen geen tickets meer en telefonisch kon ik niet geholpen worden).
En nu ben ik het, maar wat als mijn schoonmoeder straks graag naar André Rieu wil? Denk je dat haar dat gaat lukken op deze manier?
Een concert is een unieke, niet te kopiëren ervaring, waar mensen geld voor over hebben om erbij te kunnen zijn. Ik vind dat zo’n slechte – of op zijn minst onduidelijke – site mensen de mogelijkheid ontneemt om zo’n concert bij te wonen. En hen dus ook de mogelijkheid ontneemt hun geld bij de organisatoren achter te laten.
Niet dat ik met de organisatoren te doen heb, want door het gelimiteerde aanbod (beperkt aantal concerten en plaatsen – schaarste dus) zijn er voor mij waarschijnlijk tien anderen. En dat maakt die slechte dienstverlening des te schrijnender…