Vanmiddag kregen we een kaartje in de bus van PostNL: ‘Rond 21-01-2021 heeft u post ontvangen waar te weinig postzegels op zijn geplakt. Helaas is de afzender onbekend, daarom verzoeken we u om de portokosten van €3,84 te betalen. (…) Om welk poststuk het gaat, vindt u op postnl.nl/portokosten’.
Dat begint al vreemd. Dus je krijgt een boete, maar waarvoor, dat moet je maar even zelf uitzoeken.
Enfin, wij kijken op die site, en het poststuk in kwestie blijkt de kerstkaart van mijn zus te zijn. Die zij ruim vóór Kerst 2020 had verstuurd, netjes voorzien van een op dat moment zeer legitieme Decemberzegel (want: geldig van 16 november 2020 t/m 6 januari 2021). Een Decemberzegel kostte vorig jaar €0,86. Normaal gesproken moet je een kaart frankeren met €0,96. Een verschil (en dus een boete, zou je denken) van €0,10. Nu kan ik best de humor inzien van een boete van €0,10, en zou ik zelfs bereid zijn die voor de gein ook gewoon te betalen.
Maarrrrrrr…
Als zonder opgaaf van reden een boetebedrag van €3,84 berekend wordt (vier maal de normale portokosten!), word ik een beetje recalcitrant.
En als dan ook nog eens blijkt dat de Decemberzegel niet meer geldig was (want na 6 januari 2021) doordat PostNL de kaart veel te laat verwerkt en bezorgd heeft (en dus niet doordat mijn zus na de vervaldatum willens en weten een Decemberzegel op een kaart heeft geplakt), word ik een beetje giftig.
Kortom, PostNL: als jullie zorgen dat jullie je eigen zaakjes op orde hebben, blijven wij wel braaf de juiste zegels in het juiste tijdvak gebruiken (zoals nu ook gebeurd was). Met de postzegels bij dit bericht vereffenen wij onze schuld. Ondertussen storten we het boetebedrag in ons spaarpotje voor de rechterbuitenspiegel van de Ferrari.