Muziek: that’s entertainment

\"Muziek\" Popmuziek staat bovenaan de lijst van populaire cultuuruitingen in het continue Life & Living-onderzoek van marktonderzoeksbureau Trendbox. 35 tot 40% van de Nederlanders is geïnteresseerd in popmuziek, vooral jongeren en 35-49-jarigen. Ter illustratie worden de volgens het bureau massaal bezochte concerten genoemd van ‘gouwe ouwe’-artiesten als Spandau Ballet, Deep Purple, Liza Minelli en Steely Dan. De belangstellig voor klassieke muziek daalt. Begin jaren ‘90 had 29% van de Nederlanders hier interesse in, nu 24%. Vooral ouderen zijn geïnteresseerd, dus zullen de bezoekersaantallen van concerten blijven dalen. Musicals vertonen een stijgende populariteit, vooral onder jongeren. 30% van de Nederlanders heeft belangstelling voor musicals. 40% van de bevolking heeft interesse in bioscoopbezoek. Dat aandeel is al tien jaar stabiel. Begin jaren ‘90 was dat nog maar ruim 30%. 47% van de vrouwen en 29% van de mannen gaat graag naar de film; en 75% van de jongeren tegen 25% van de ouderen. De belangstelling voor toneel daalt van 28 naar 23%. Vooral 50-plussers en jongeren tot 35 jaar gaan graag naar het toneel. De interesse in musea groeit daarentegen: van 22 naar 34%. Het aantal bezoekers nam de afgelopen tien jaar navenant toe. Musea zijn geliefd bij alle leeftijdsgroepen.

2 gedachten aan “Muziek: that’s entertainment”

Geef een reactie