Een radioprogramma maken is een van de leukste dingen die bestaan. Maar het maken van een jingle is misschien nog wel leuker, omdat je daarin al je creativiteit moet samenballen in een paar seconden.
Zo vind ik het ook heerlijk om lange artikelen te schrijven (ook al omdat mijn uitgebreidste stukken het meest gelezen worden op mijn site). Maar de grootste uitdaging zit ‘m vaak in het schrijven van columns, juist vanwege de beperkte ruimte.
Daar komt bij: een column bevat de kijk van de schrijver op een onderwerp. Dan ‘mag’ je dus veel meer. Een column mag (moet!) een mening weergeven, mag wat kort door de bocht zijn, er mag humor in zitten, maar ook een tip of een sneer. Wel altijd onderbouwd, uiteraard. Ik heb er ook altijd lol in om onverwachte verbanden te leggen of een verrassende insteek te kiezen.
Toen ik tussen 2000 en 2010 voor het vakblad Muziek en Beeld (later Entertainment Business) werkte, heb ik veel columns geschreven. Die lezen als een reis door de gebeurtenissen in dat decennium, voorzien van mijn kanttekeningen. Ik signaleerde rare toestanden binnen de entertainmentbranche, maar kwam ook voor ‘mijn’ bedrijfstak op. Want van een beetje begrip en nuance is nog nooit iemand minder geworden.
Vanwege het 10-jarig bestaan van mijn eigen bedrijf Werner Bros. tekst | uitleg heb ik al die columns online gezet. Misschien vind je het leuk om er af en toe eens lukraak eentje te lezen, alsof het een kort verhaal van Maarten Biesheuvel was (ik heb verder geen pretenties 😉)
Je vindt mijn MB- en EB-columns hier. Veel plezier!