Het hoedenplankmysterie

Voordat wij begin vorige maand op vakantie vertrokken, viel het ons bij het inpakken van de auto opeens op dat je door het achterraam gewoon de spullen in de kofferbak kon zien liggen. Hè? De spullen moeten toch door de hoedenplank uit het zicht gehouden worden? En over de hoedenplank gesproken: waar was dat ding? We begonnen aan onszelf te twijfelen. Hadden we de auto, toen we die begin dit jaar kochten, zonder hoedenplank meegekregen? En was dat ons niet eerder opgevallen? Het leek er ernstig op…

Dus ik belde onze vaste Toyota-verkoper (laten we hem George noemen) en legde hem het verhaal voor. Hij herinnerde zich dat er inderdaad een tijdje een hoedenplank apart gestaan had met onze naam erop. Eind goed, al goed! Hoewel, niet helemaal. Die hoedenplank stond er namelijk niet meer. Vreemd… George zou het even aan een collega vragen en die belde me daarna ook terug. Hij kon het zich nog goed herinneren. “Het betreft een Toyota C-HR, toch? Ja, precies. De laatste keer is uw vrouw met de auto geweest. Zij werkt in de zorg, toch? We hebben toen twee banden vervangen en zij vroeg ons om de rekening na te sturen, i.v.m. de coronacrisis. Ik heb haar toen ook verteld dat jullie hoedenplank hier nog stond. Die heb ik direct in de auto gehangen.”

Een aannemelijk verhaal, al kon ik me van die banden niets meer herinneren, evenmin als van een nagestuurde rekening. En ik bleek niet de enige, want ook Peet wist daar niets meer van. Want waarom zou je vlak na het kopen van een (weliswaar tweedehands) auto de banden vervangen? Dat regel je toch gelijk bij de aanschaf? En de rekening? Die betalen we op dringend verzoek van de garage zelf altijd direct na het bezoek.

Ik belde de dealer terug. “Je verhaal klopt waarschijnlijk van begin tot eind, alleen ik denk dat je de verkeerde voor je hebt.” Ik kon de verbazing op zijn gezicht door de telefoon horen. “Wat opmerkelijk, ik weet het toch echt zeker. Ik heb het in ons systeem nagezocht en we hebben u de rekening gemaild op 2 juli. Hier heb ik het adres: (voornaam)schlosser@hotmail.com.” En daar kwam de aap uit de mouw… “Mijn vrouw heet geen (voornaam), maar Petra. Ze werkt inderdaad in de zorg, we heten Schlosser, het gaat om een Toyota C-HR en daarvan ontbrak de hoedenplank, maar blijkbaar hebben jullie nog een andere klant die Schlosser heet, zorgmedewerkster is, en precies dezelfde auto heeft met exact hetzelfde euvel.”

Geloof het of niet, maar dat bleek allemaal waar… We hebben beiden hartelijk gelachen om zoveel toeval en inmiddels hebben wij onze eigen nieuwe hoedenplank gekregen. Keurig geregeld!

Bij Toyota Amersfoort zijn ze weer een sterk verhaal rijker en ik voeg deze anekdote toe aan het rijke oeuvre dat ik de afgelopen 50 jaar heb opgebouwd 😉

Geef een reactie