Dag op zee

Na een paar dagen op een schip heb je geen benul meer van de tijd. Daar heeft de Holland America Line iets op gevonden: op de matten in de liften staat de dag van de week vermeld. Behalve dat het maandag was, was dit vooral de zeedag van de reis. Een vaardag dus, waarop geen haven werd aangedaan. We voeren om Italië heen, tussen de punt van de laars en Sicilië door richting het Griekse eiland Santorini.

Wat grappig is, is dat je na de afvaart van het schip nog vrij lang iets van internet hebt. Zelfs tot kilometers uit de kust. Meestal heb je H+, soms valt het signaal opeens weg en dan heb je opeens weer 4G. Maar op een gegeven moment is het echt einde verhaal. Op de rest van de reis zal het op dat moment net bedtijd zijn, maar gedurende deze zeedag was het signaal de hele tijd 0,0. Ultiem rustgevend voor de een wellicht, maar ik werd er toch een beetje onrustig van. Ik heb op mijn telefoon dus toch maar wat verhaaltjes geschreven over de afgelopen dagen. Dat doe ik immers graag.

Omdat het toch een zeedag was en de klok de afgelopen nacht een uur vooruitgegaan was omdat we een tijdzone opgeschoven zijn, waren we wat later opgestaan. We begonnen de dag met koffie in het Exploration Café op de 10e verdieping. Omdat de HAL inmiddels een Amerikaans bedrijf is, worden allerlei plekken op het schip ‘aangeboden door…’. Ik schreef al over het eigen podium van Billboard, Windows sponsort computercursusjes aan boord, en het Exploration Café is ‘presented by New York Times’. Je kunt er lekker zitten, genieten van het uitzicht, boeken lezen en er staan grote tafels waarvan het hele blad een touchscreen is. Daar kun je al uitgebreid alle komende bestemmingen bekijken, en welke bezienswaardigheden daar zijn.

Ook aan boord vinden de hele dag activiteiten plaats. Omdat we vandaag het schip niet afgingen (beter van niet…), namen we aan een paar van die sessies deel. ‘Ask the captain’ bijvoorbeeld. Daar vertelde de kapitein van het schip eerst zelf over hoe het er aan boord – en met name op de brug – aan toegaat, om vervolgens vragen van passagiers te beantwoorden. Interessante ‘wist u dat’-jes:

  • Boot en opvarenden (bijna 2.000 passagiers en bijna 900 man crew) wegen samen rond de 50.000 ton
  • Het schip kan in 4 bootlengtes worden stilgelegd door de schroeven 180 graden te draaien en die volle kracht aan te zetten
  • Best wel shocking: de Oosterdam verbruikt tijdens deze cruise ca. 700.000 gallon diesel (wat neerkomt op een verbruik van een gallon per 66 feet en 230 gallon per opvarende)
  • Daar staat tegenover: alle afval dat wordt verzameld, wordt gescheiden en zoveel mogelijk gerecycled; dat kan in sommige havens worden ingeleverd en de opbrengst gaat in een potje voor de crew

’s Middags deden we mee aan een Billboard music trivia quiz (waarin ik de riff uit American Woman verwarde met die uit Whole Lotta Love, grrrr).

Het avondeten was het eerste van twee Gala Diners. Daar worden de dames geacht ‘in het lang’ te verschijnen en de heren in ‘black tie’ (Peet zag er prachtig uit en ik werd met mijn paarse strikje toch toegelaten 😅). Wij ontsnapten uiteraard niet aan de fotografen om ons te vereeuwigen. Nu ben ik niet exact een ‘natural’ als fotomodel, dus benieuwd naar het resultaat

Aansluitend bezochten we de door Billboard gehoste ‘Off the charts’ show op de mainstage. Een verzameling medleys uit de popgeschiedenis, met onverwachte hoogtepunten als Tiny Dancer van Elton John, Would I Lie To You van The Eurythmics en Rhythm Nation van Janet Jackson. Daarna pakte een andere band in B.B. King’s Blues Club de wat funkiër muziek beet, van o.a. Mark Ronson & Bruno Mars, Pharrell Williams en Aretha Franklin.

Je kunt van het entertainment op zo’n cruiseschip zeggen wat je wilt (het kan wel of niet je repertoire zijn en het is makkelijk er je neus voor op te halen), maar er staan wel eersteklas (live!) bands, de arrangementen en harmonieën zijn onberispelijk en het is van een enorme strakheid. Opnamen in beeld of geluid zijn tijdens die shows verboden, maar geloof me op mijn woord of boek zelf eens een cruise. Het eerste is trouwens veel goedkoper… 😉

Geef een reactie