Clips: korter, krachtiger

De technologische ontwikkelingen van de afgelopen, pak ‘m beet, 15 jaar hebben de muziekbranche op zijn kop gezet. En een van de mooiste uitvloeisels daarvan is dat zowel de industrie als de artiesten gedwongen worden creatiever te zijn.

Artiesten zijn kleinere ‘entiteiten’die primair hun eigen belang dienen; muziekmaatschappijen dienen ook hun eigen belang, maar zijn uit meerdere schijven opgebouwd en moeten hun aandacht over meerdere artiesten verdelen. Daarom is het voor individuele artiesten makkelijker te besluiten snel zaken anders aan te pakken, dan voor labels. De creatiefste oplossingen voor de nieuwe werkelijkheid zie je dus ontstaan aan de artiestenkant. Overigens is het goed mogelijk dat de daadwerkelijke ideeën uiteindelijk van hun labels komen, maar het straalt in ieder geval vooral af op de artiest. Prima, want het gaat de consument om de artiest, niet het label, dus laat die artiest vooral als sympathiek en vernieuwend overkomen.

Zo besloot Marco Borsato in 2004 zijn album Zien alleen als dvd op de markt te brengen, brengt Ash sinds 2007 slechts losse tracks uit, sluit Prince zijn cd’s nog vooral gratis bij bij kranten, is Ilse DeLange overgestapt op minialbums, komt MakeBelieve met 3 EP’s in plaats van met één album, enz.

Ook op het gebied van de videoclips bleek nog winst te behalen. Zowel kwalitatief als kwantitatief. De band Daybroke nam, met subsidie van het voorlopig lege TAX clipfonds, een geniale video op bij hun single Sabotage, terwijl Rigby juist voor een andere benadering koos. Die band brengt bracht geen volledige videoclip uit bij hun nieuwe single Fire, maar een soort korte film. Let wel: een film die korter duurt dan het liedje zelf. Ten behoeve van deze miniclip (noem het een teaser of trailer) werd het liedje ingekort van [2:49] tot [1:15]. In combinatie met de beelden is daardoor een clip ontstaan die niet alleen goedkoper was om te maken, maar bovendien korter, krachtiger, en makkelijker deelbaar is dan doorsnee clips. Een slimme zet, denk ik, die we in de toekomst vaker zullen zien.

Dit bericht is geplaatst in Artiesten, Entertainmentbranche, Film, Internet, Marketing, Media, Muziek, Nieuws, Rigby, Televisie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie