A&R 2.0

Esme

Vandaag verscheen de nieuwe editie van EntertainmentBusiness.Mijn maandelijkse column wil ik je dit keer niet onthouden. Die gaat over hoeje anno 2009 een nieuwe artiest ‘in de markt zet’ en bevat misschien wel eenschokkende onthulling (of niet). Komt ‘ie…

Ik hoorde nͺ toch iets… Iets prachtigs eigenlijk. Pure powerplay. Als het waaris tenminste. Maar ik hoorde het van iemand die ik doorgaans kan vertrouwen, endie er verder geen belang bij heeft loze geruchten te verspreiden. Maar zekerweten doe ik het niet. Ik heb het eerlijk gezegd ook niet geverifieerd.Enerzijds omdat ik toch geen antwoord zou krijgen op mijn vraag, en anderzijdsomdat het gerucht op zich al mooi genoeg is om op door te redeneren. Dewaarheid zou die redenering alleen maar in de weg kunnen zitten. Al helemaalals die werkelijkheid heel anders zou zijn dan het gerucht vertelt. Verifiërenkomt dus nog wel. Of misschien ook wel helemaal niet. Want ik heb nu toch welvoldoende duidelijk gemaakt dat het om een geruchtgaat. Toch? Goed, ter zake dan…

U kent Esmée Denters? De – overigens uitstekende – zangeres uit Oosterbeek, diein augustus 2006 een YouTube-pagina aanmaakte en drie jaar later stevig bouwtaan een wereldwijde carriëre? In de tussentijd is er heel veel gebeurd. Haarfilmpjes, waarop zij liedjes zingt, zijn ruim 100 miljoen keer bekeken; een vandie kijkers was Justin Timberlake, die Denters als eerste artieste tekende opzijn eigen label Tennman Records; haar eerste optreden ooit vond plaats in deAmsterdam ArenA, in Timberlake’s voorprogramma; ze opende ook tijdens de Europesetoer van Enrique Iglesias; er wordt gesproken over het maken van een(Amerikaanse) reallifesoap; ze heeft op de cover van Billboard gestaan; gaf eeninterview bij Oprah Winfrey… Zeer indrukwekkend, voor een 20-jarige Nederlandse. Je vraagt je af hoe datallemaal kan. En wat blijkt? Dat kan ook allemaal niet. Althans, niet zoorganisch en spontaan als het wordt voorgespiegeld. Want, en dan kom ik weereven terug op dat gerucht, het schijnt dat (nee, ze zeggen dat…) het ontluiken van Esmées carriëre zorgvuldig isgeregisseerd door… Google/YouTube. Dat zou zijn relevantie en brute krachthebben willen aantonen en daartoe een complot gesmeed hebben waar Timberlake enUniversal (en wie weet wie nog meer) deel van uitmaken. Blijft natuurlijk de vraag: waarom koos YouTube uitgerekend Esmée? Aan deandere kant: het was een uitstekende keuze. Los van de hype heeft het meisjegewoon talent. Dat is tegenwoordig alleen niet genoeg. En dan is het goed teweten dat je een carriëre altijd nog bij Google kunt inkopen.

Dit bericht is geplaatst in Artiesten, Entertainmentbranche, Internet, Marketing, Media, Muziek. Bookmark de permalink.

Één reactie op A&R 2.0

  1. Dinges schreef:

    Ze hadden deze EB beter Werner Business kunnen noemen. Hoeveel artikelen heb je geschreven voor dit nummer zeg! Ik zag m van de week en bleef maar WS lezen overal! En een beetje Jur dan. Goed werk boys!

Geef een reactie